• john
    Hoi,

    Theme : Agency2
    New install E107
    server : PHP7

    Leo, ik weet dat jij hier meer over gaat weten want heb op github een reactie gezien van je volgens mij https://www.e107help.org/4079/how-to-enable-font-awesome-in-agency-theme

    Ik zit ook met dat probleem van een icoon dat je kan zien als je dat theme install doet en dan zie je drie icons. als je die pagina gaat bewerken, deze draait in een menu erboven, home-services, als je daar een ander icon gaat kiezen of een glyph dan is er alleen nog een gele bol te zien zonder iets er in.

    Dus voor ik de vraag stelde hier heb ik een hoop aan het opzoeken geweest en proberen terug te vinden in .php bestanden enz. maar ik kan echt niet vinden wat er verkeerd gaat. Nu las ik het moeten fa- bestanden zijn naar mijn logisch denken heeft dat iets te maken met die FONTAWESOME dan maar daar houdt mijn kennis op en ben ik dus uitgezocht overal.

    Misschien weet jij iets dat ik kan gebruiken om het te veranderen of gooi ik alles weg en doe ik het maar op een andere manier.

    Groeten,

    John
     
  • Leotgtje

    Ha, ik meer weten.. nou echt niet hoor, Je hebt een leuke keuze gemaakt, en ik plak mijn antwoord, want dat heb ik eerst klaargemaakt voordat ik hier ging posten.. Paracetamol klaarliggen? en misschhien antidepressiva wink. Komt ie :

    UIt de adviezen en gerelateerde zaken gebruik ik het BS3 Agency theme (BS4 Agency is beetje gestopt; zijn dingen die niet helemaal compat. zijn) (die hebben ook meer met link iconen te maken, niet met layout)

    A) die bollen die leeg zijn, zijn placeholders > eg geen inhoud of uiterlijk, alleen kader formaat zo niet :

    rolleyesIk neem aan dat je bijvoorbeeld het winkelkarretje (neem dus aan dat je die bedoeld); daar wil je bijvoorbeeld een auto in hebben ?
    Even denken : de cirkel is iets anders dan wat er in staat)

    Die winkelkar = shopping-cart.glyph


    NOu heb ik verder ook niet echt verstand van alles hoor, en dit theme van Jimako is eigenlijk beetje ingebakken afbeeldingen tijdens het installeren.

    Met opstaan en vallen is het mij toch gelukt om van die winkelkar een auto te maken.
    Wat moest ik doen: eerst heb ik eens Agency geinstalleerd (middels beheer > vind theme) is dat een piece of cake.
    Bam.. thema loopt en draait.
    Nou heeft dat theme dus een install xml (en mapje), dus die bepaald wat er gebeurt.
    Hij haalt zich dus dmv van fontawesome die bestanden eigenlijk van een cdn server; dus die zijn NIET fysiek aanwezig.

    Je kan wel de template verbouwen, maar NADEEl is altijd die install (die je TOCH nodig hebt)
    Dat is dus hier een nadeel. JE moet dus eerst naar ORG gaan. daar je de zip downloaden van Agency (BS3)

    Thuis pak je dat ding uit, gaat naar de install map, en opent de install xml file en gaat spitten.
    Bij die winkelkar zit ik dus op regel 553 (Ik gebruik pspad, kan ook Notepad++ of elke andere gebruiken, mits utf8 zonder bom gebruikt wordt.
    Dus aub geen kladblok of word ed.van Windows.
    > <field name="menu_icon">shopping-cart.glyph</field>
    die heb ik dan gewijzigd naar
    > <field name="menu_icon">car.glyph</field> (heb wel ff gegoggled of car.glyph bestaat nauurlijk, moet de naam hebben)

    ik heb dan ook 4 regels dieper in die xml > button text ook maar op car gezet; maar nodig ..geen idee; kan geen kwaad denk ik.
    Hoppah die install xml (nieuwe zit er dus nu in) opgeslagen en van alles weer een ZIP gemaakt.
    OF je doet het pakketje dan rechtstreeks naar je theme map zetten via ftp...( ff edit plak/knip het staat iets dieper stap 1 dus : MAAR wel eerst het gebruiksthema wisselen, dan het spul via ftp eraf halen (A... uit theme map verwijderen)
    cache legen en het nieuwe pakket er weer op zetten en opnieuw beginnen...)


    Ook daar weer wordt alles herkent door je thema manager en zoeffff daar staat het met de afbeelding die ik wou (de auto ipv winkelkar).

    MAARRR wil je nog meer veranderen.... dat gaat dan LIVE niet mogelijk zijn... want dat is door de install 'ingebakken' , en er is geen refresh voor themes en geen verwijderknop.

    DUs weer thuis die xml aanpassen/zoeken veranderen, uploaden enz.. MAAR wel eerst het gebruiksthema wisselen, dan het spul via ftp eraf halen (A... uit theme map verwijderen)
    cache legen en het nieuwe pakket er weer op zetten en opnieuw beginnen...

    JAJA wat een gedoe.. weet helaas niet even gauw een andere oplossing, daarom doe het thuis op Xamp ofzo, zorg dat alles is zoals je wilt hebben; want anders loop je
    weer in de problemen als je inhoud OOK al klaar had.
    Zorg dus dat je altijd een origineel pakketje hebt; die kopieert en dan die install xml wijzigen en testen.. thuis is dat een werkje van minuten uiteindelijk; want je gaat een thema aanpassen dus de inhoud boeit me dan nog niet zo... (ik heb dat zelf; moest het ook ff uitvinden en van fouten leer je... 4x wijzigen > en voila.. als je 1 resultaat hebt weet je hoe het werkt.

    Het is een opgave, daarom gebruik ik die types ook niet graag (die een install xml hebben) wat wel denkelijk toekomst wordt, Het ouderwetse daar een plaatje zus en daar zo
    wordt steeds minder. Reden is allemaal html/bootstrap . Kijk maar een naar de verschillen in het theme php van Agency vs Bootstrap ...veel minder layouts ed want dat wordt geregeld in de install...

    Zo. nou heb je in elk geval hoofpijn, of je nog zin hebt weet ik niet. Mocht je je er toch aan wagen..veel succes
    Ik laat even toekomst uit beeld, want nou werkt het nog zo met die glyphs ed.. of dat blijft ??

    Groetjes

     
  • john
    Hoi Leo,

    Bedankt dat is duidelijk. Ik bedoel in die zin, je uitleg is duidelijk en ik weet wat ik ga doen denk ik. Het gaat me niet om het gedoe van FTP op af verplaatsen herinstalleren enz. dat maakt me eigenlijk nog niet zoveel uit allemaal want we hebben toch tijd maar ik weet niet of ik hier zin ga blijven in hebben. Met andere woorden, ik kan dat nu wel aanpassen en dat gaat wel lukken zoals jij dat zegt maar die site heeft data reeds en heb geen zin om die telkens weer gaan in te voeren. Nu kan ik dat nog doen dat is niet zo een hels probleem maar wat als ik binnen een tijd een bol weg wil of een bol er bij? Ja inderdaad dan ga ik dat minder leuk vinden als die data weer ingevoerd hoeft te worden en ook minder tijd waarschijnlijk. Tenslotte kies ik dan ook voor een CMS omdat er ook nog andere mensen mee gaan werken die er ´´nog`` cheesey minder verstand van hebben dan ik en zelfs niet weten wat FTP is dus dat is onmogelijk vrees ik. Dus dat wordt boeltje weg pleuren en gewoon anders beginnen.

    Domme toch .... ga ik nu toch moeten toegeven aan een andere CMS door dit gedoe? Vreemd dat er nog geen oplossing voor gevonden is eigenlijk.

    Weet je toevallig of ik tegen dezelfde problemen aanloop als ik een betaalde theme ga kopen want dat zou op zich geen ruk uitmaken voor mij het gaat er om dat het mooi netjes werkt zonder te veel rompslomp.

    Zou ik dat kunnen rechtstreeks in de database kunnen aanpassen via phpmyadmin? waarschijnlijk wel maar waar welke query tongue

    Groeten,

    John
     
  • Leotgtje

    In deze tijd zul je daar bijna bij elk type cms tegenaanlopen, ik meen (mag best gezegd worden) dat sommige wel met templates kunnen stoeien, maar niet gewoon zo een bestaand thema 'on the fly'. helmaal wijzigen.

    Tsja een betaald theme: je zou ook je wensen kunnen laten maken ja, Je zit alleen vaker met de tijd die ze hebben, of ze willen, en een taalbarriere. 

    Gaan we reclame maken voor de websitebuilders die op servers te verkijgen zijn.. (Denk aan bijv Jimdo ed of servers met een eigen builder... die passen wel simpel aan ( beperkt), maar die kunnen weer niks anders, dan heb je weer een andere webbuilder nodig en misschien weer een andere server (en een dikkere beurs) enz...

    Ik zou als ik jou was het me niet al te moelijk maken, maar neem eens een theme dat je bevalt uit de v1 tijd, die kun je redelijk gemakkelijk beter ombouwen en dan heb je een soort tussenvorm tussen oud en nieuw

    Op org/developer staan de noodzakelijkste dingen. (Tables ;vaak gebruikt in oudere themas worden nog altijd ondersteund hoor; het gaat meer om de hoofdlijnen van het thema aanpassen, daarna werkt het vaak wel. alleen oppassen met sc files als die in gebruik waren, soms werke ze nog, soms ook niet))

    Raak je meer vertrouwt ermee, zou je langzaam aan ook op je gemak, het thema in een bootstrap vorm kunnen veranderen (werken met grids).. maar daarnaast op een test-site ofzo..

    Maakt in mijn ogen niet uit hoe of wat je wilt doen, je wilt geen gedoe. Kun je dus gewoon beter de basis gebruiken, en er een ( ja ik weet dat er een leercurve is) zelf maken. Dan weet je precies wat er waar nodig is, en verandert kan worden. Het is niet de motor, maar de schil die er omheen moet. Wij zijn denkelijk allemaal gestart met een kopie van bootstrap thema (andere naam ed.. en dat langzaam wijzigen in layout enz...)

    Ik heb ook al eens een flat cms gebruikt, wat hoofdzakelijk op txt gebaseerd is (dus geen echte database); die werken ook fijn, maar ook hier weer .. kleine groepen mensen.. weinig thema keuze enz..
    Er bestaan leuke dingen, maar alles ligt eraan wat je wilt... Ook op andere plaatsen zul je 95% kans tegen hetzelfde aanlopen. En aangezien je nog iets bijstaat van e107; Joom, WP ed werken weer geheel anders,
    dus moet je je dat ook eerst weer eigen gaan maken. En zo zit je vast in een kringetje.....

    Ik kan er helaas niks anders van maken.

     
  • john
    @Leo : Je hebt een punt met te zeggen dat het waarschijnlijk overal wel hetzelfde is, natuurlijk hoe groter de community hoe meer plugins, widgets en hulp er zal zijn. Dat is natuurlijk relatief want op zijn beurt ben je dan met een systeem bezig als je WP neemt dat door 40 percent gebruikt wordt en dus kwetsbaarder is voor aanvallen. Maar daar hebben we het al een keer over gehad en dan komen we idd bij die cirkel.
    Dat bootstrap gedoe is me een beetje te omslachtig om te bewerken als dat in een cms zit eigenlijk, ik ben nog van de tijd van ´´hello world´´ dus dat is even geleden.

    Bon, ik ga er eens een dag laten over gaan, goed nadenken en eens een wat gaan proberen op localhost dan hoef ik niet altijd die FTP te gebruiken en is minder rompslomp.

    Groet en dank in ieder geval smile
     
  • Alex

    John,

    zover ik het kan zien moet je met een menu het icoontje in de gele bal kunnen aanpassen alleen zodra je een andere icoon uitkiest maakt e107 er nu een Glyph van ipv een FA (Font awesome) icoon en daar gaat het mis, nu heb ik getest met een wat oudere e107 versie maar blijkbaar is het met een nieuwe install ook zo...

    Bootstrap 4 is nog niet helemaal in e107 geintergreerd en de mannen zijn een mooi nieuw proces begonnen met het intergreren ervan alleen het is nog niet gereed. Als je niet tegen allerlei problemen wilt oplopen moet je bootstrap 4 nog even achterwege laten, als je een uitdaging wilt dan kan dat smile

    Er spelen nu gewoon andere dingen die even belangrijker zijn voor het e107 team er wordt veel omgebouwd zodat het bijwerken via github allemaal wat simpeler wordt.. daarna kan ook ik ermee aan de slag (hoop ik)

    Als je kiest voor Wordpress dan snap ik dat, je koopt een thema, installeert het en je gehele thema kan je middels menu's veranderen, aanpassen etc maar dat geeft ook de nodige problemen, en voor een simpele website heb je al gauw nu 500mb nodig en bijna een aangepaste server waar WP geoptimaliseerd op draait... er vergeet niet alle (veiligheids) updates...

    Ik werk graag met e107 ook omdat de ontwikkeling gewoon doorgaat en ik aardig mijn weg weet te vinden en thema's maak ik zelf... maar dat wil / kan niet iedereen.

     
  • john
    Hoi Alex,

    Het is inderdaad wel op te lossen op een aantal manieren en dan denk ik aan div of een table maar ja dan zit ik nog met die gele bal. Nog geen probleem die kan ik wel terug vinden want die ben ik al ergens tegen gekomen dus dan kan ik die wissen .... Ik kan ook afbeeldingen maken en die op de plaats gaan zetten die ik wens en dan daar een href insteken die ik wil of wens. Maar dan doe ik dingen die niet kloppen in mijn hoofd en die uiteindelijk niet perfect gaan werken in bootstrap formaat want daar hebben we dan toch die FA voor niet? Verschalen van afbeeldingen zonder al te veel verlies van scherpte ... ga je het bekijken op een tablet dan gaat 9 van de tien keer, als er drie netjes naast elkaar staan er twee staan naast elkaar en de volgende er onder of ze gaan elkaar wegdrukken en welke verdere gevolgen krijg je dan in footer enz., volgens mijn logica.

    Liefst van al zou ik ook bij e107 blijven heb daar tal van websites mee gemaakt, tijdje geleden weliswaar, maar ik vind de manier waarop het in elkaar zit nog steeds 1 van de gebruikers vriendelijkste manier. Smaken en meningen verschillen natuurlijk maar heb al veel CMS geprobeerd en de rest is omslachtig of je moet veel plugins installeren om uiteindelijk 1 te kunnen draaien, maar dat zei je ook al.

    Ik probeer nog een paar dagen om eruit te komen maar eerlijk gezegd .... idd.

    Bedankt ik hou je op de hoogte,

    John
     
  • Leotgtje

    Even een insteker : 

    quote : uiteindelijk niet perfect gaan werken in bootstrap formaat 

    John : vergeet niet dat je toch veel kan gebruiken hoor. Wordt daar niet TE gauw bang voor.
    Bootstrap is eigenlijk meer een manier om (mobile first) layouts te maken die opgedeeld zijn in vlakken; die liefst responsive zijn. (aanpassen aan display formaat).
    Gezien de websites (net als vroeger) geprobeerd worden zo klein mogelijk te houden ivm laadtijden van plaatjes etc; krijg je een vorm van centralisatie : gebruik een cdn server (ed) en alles is te ïntegreren. Ik doe een 'call' maar gebruik geen ruimte op de server...

    Natuurlijk kun je ALLES ook op je eigen website neerzetten ; vooral een js bestand kun je ook zelf downloaden en aansturen enz..
    even een huisje bouwen : dus BS zorgt voor de fundering; de buitenmuren zijn de containers; in die containers maak je 'row's (breedtes) en in die 'rows' deel je weer op in 'cols'(kolommen). Dit is heeeeeeel eenvoudig uitgelegd..( je hebt dan wel nog class en ID erbij)

    Ken je die russische poppen > matroesjka? die kleinere passen steeds in een grotere.. zo moet je dat eigenlijk zien.
    En zo ontstaat de bouwwijze: je hebt de grootste, dan maak je de iets kleinere enzovoorts..

    En door dus daar directies aan te gaven bijv sm of md of xs ((for-)maten bepaal je die dingen.

    Daar kun je dus weer een formaatlijst aangeven (je gebruikt sm md xs alles in die formaatregel zal ik maar zeggen; kijk gewoon eens in het Voux thema.. theme php regel 110 is een goed idee... > als dit>dan...
    Als je die formaten dan in je css file ziet (helemaal onderaan) daar staan width regels enz... en zo combineer je wat Je kan dus op eigen wens grenzen leggen 

    Werk je eens door https://getbootstrap.com/docs/3.4/css/  dan begrijp je het misschien iets beter.

    Voor BS 4 , net als Alex zegt , is dat iets anders maar dan lopen we vooruit,, en zover reikt mijn beetje kennis ook nog niet. Ha Jimako is erg goed en heeft al bs4 dingen gedaan, maar zij (ja een dame) is er momenteel ook even mee gestopt zover mij bekend.

    Veel leesplezier.

     
  • john
    Hoi,

    We hebben het eens door gelezen, best interessant en staan een boel dingen in die ik niet wist, maar versta het nu beter de werking ja, waarvoor dank.
    Ik heb me weer eens gewaagd aan andere bekende systemen ook ... met gevolg dat ik weer bij mijn eerste uitspraak kom, e 107 werkt goed, niet ingewikkeld en toch krachtige tool toch waar ik het voor wil gebruiken. Dus conclusie ik heb alles terug opnieuw geïnstalleerd en ga nu verder kijken om aan te passen zoals ze het willen en je bent dus nog niet van me van af op deze manier want ik zal ongetwijfeld nog tegen dingen aanlopen die ik niet ten volle snap.

    In ieder geval bedankt voor alle uitleg.
     
  • Leotgtje

    Daar gaan we dan proberen te helpen, maar soms zijn de tegenreacties snel, soms mat wat vertraging.

    Begrip daarvoor aub.

    Succes alvast

     

Moderator(-en):
Laatste Berichten

  Discussie Gebruiker Bekeken Reacties Laatste bericht
new showcase (Questions in English) Jimako 517 5 aducom
ma feb. 19 2024, 12:09P.M. 
Wie kent deze melding.. (Ditjes en Datjes) erje 568 3 erje
wo jan. 10 2024, 10:02P.M. 
SourceForge commit (Vertaling van e107) Leotgtje 677 7 Alex
vr dec. 22 2023, 09:19P.M. 
chat emo (e107.nl) Leotgtje 721 7 Alex
vr dec. 22 2023, 12:43P.M. 
ze zijn weer bezig (Ditjes en Datjes) Leotgtje 2938 5 Alex
di dec. 12 2023, 07:58P.M. 
2FA plugin (Vertaling van e107) Leotgtje 593 1 Tijn
di dec. 12 2023, 06:45P.M. 
Thema e107.nl (e107.nl) Alex 783 3 Alex
za dec. 09 2023, 12:22P.M. 
FAQ op e107.nl (e107.nl) Alex 530 0 -
 
interne update via systeem (Installatie van e107) Leotgtje 869 3 Leotgtje
vr dec. 01 2023, 11:01A.M. 
SourceForge (Vertaling van e107) Leotgtje 634 2 Leotgtje
vr dec. 01 2023, 10:52A.M. 
Discussies: 88 | Reacties: 537 | Bekeken: 506468
Online
  • Online2
  • Leden: 0
  • Nieuwste lid:
  • Totaal geregistreerde leden.36
  • Max. gelijk online: 201
Laatst Gezien Menu