Forums

  • rein
    Hallo,
    ik probeer te doorgronden hoe in V2 de gebruikersklassen/gebruikersgroepen werken. In V1 had ik een paar gebruikersgroepen aangemaakt en dan hadden de leden van die groepen toegang tot de links, pagina's enz. die voor die groep bedoeld waren. Als hoofdbeheerder had ik daar dan ook toegang toe, omdat ik mezelf toegang had gegeven.
    In V2 zie ik de sitelinks die aan een groep zijn toegewezen niet. Ook de leden van die gebruikersgroep zien die niet. De pagina's kunnen (meestal) wel bezocht worden, als je de URL gewoon intypt en dat is toch wel erg onhandig.
    Als ik kijk naar de "Klasse structuur" dan krijg ik de indruk dat er een bepaalde hiërarchie in zit, maar ik snap niet hoe die precies werkt. Bovenaan in de hiërarchie staat "Iedereen" en daaronder, allemaal op hetzelfde niveau, de gebruikersgroepen. Bij "Alleen voor leden" staat dan nog een ondergeschikte(?) groep "Nieuwe gebruikers". Is het nu zo, dat ik mijn zelf aangemaakte gebruikersgroepen daar ook onder moet brengen, of zit het toch anders.
    Of moet ik misschien de hiërarchie omgekeerd lezen, dus hoofdbeheerder op het laagste niveau, dan beheerders, dan moderators, dan leden enzovoort.
    Ik heb nog een paar andere vragen, maar daar kom ik later wel op terug.
    Alvast mijn dank voor de eventuele reacties.
     
  • Leotgtje

    Uiteraard heb je in de gebruikersklasse een hulp tekst, maar of dat genoeg helpt?
    Hier dan een (vertaalde) uitleg ten tijde van de structuur aanpassing toen gemaakt in v .0.8 ( voorloper v2).

    uit : org

    Het is waarschijnlijk niet duidelijk uit de naam, maar er zijn twee manieren waarop rechten kunnen 'accumuleren' bij het gebruik van hiërarchische gebruikersklassen. Het is belangrijk om het verschil te begrijpen.

    De eerste manier noemen we 'organisatorisch', omdat het de typische structuur van een organisatie nabootst. Je hebt het almachtige wezen (CEO, Managing Director, God, of wie dan ook) aan de top, en onder hem of haar een laag van managers, die mindere managers onder hen hebben.... Dit wordt bereikt door de gebruikersklasse aan de top van de boom (vaak Main Admins) een ouder van 'No One' te geven. De rechten stapelen zich dan op naarmate je hoger in de boom komt, met als hoogtepunt deze 'almachtige' klasse die alle rechten van iedereen onder hen in de boom heeft.

    De tweede manier noemen we iets anders. Hier is de 'laagste' klasse het gewone lid van de site, en de rechten stapelen zich op naarmate je lager in de boom komt. Een typisch gebruik is om verschillende gradaties van lidmaatschap te hebben, of lidmaatschappen die verschillende specialiteiten omvatten.

    Een ander kleinigheidje is het idee van een 'groep' gebruikersklasse - gewoon een klasse die een aantal andere gebruikersklassen 'bevat'. Als je bijvoorbeeld een userclass hebt om elk land te vertegenwoordigen, kan het zijn dat je een groep wilt hebben voor Europa, een groep voor Azië...

    Tip : gebruik eens de volgende link > domein/e107_admin/userclass2.php?[debug].
    Eigenlijk krijg je zo (ook rechts!!) te zien wie en wat.
    Succes

     
  • 3 jaren geleden
    zo jan. 17 2021, 05:26P.M.rein
    rein
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik ben er inmiddels achter, waarom de sitelinks niet te zien waren: dat lag aan het theme, waarin links met een sublink niet getoond werden. Dat lag dus niet aan de gebruikersklassen.
    Die hulptekst is inderdaad niet heel erg duidelijk smile.
    Als ik je antwoord goed begrijp, dan moet ik dus een soort van boomstructuur maken van of steeds afnemende of juist steeds toenemende bevoegdheden. Ik ga eens kijken of ik daarmee uit de voeten kan en dan laat ik nog wel wat horen.
    Voor nu heb ik het iets anders opgelost. In het tabblad "Opties" heb ik de waarschuwing genegeerd (ja, ja, leef gevaarlijk) en de rangorde geleegd. Dat leverde allemaal nevengeschikte gebruikersgroepen op en daardoor kan ik per groep steeds precies de juiste bevoegdheden instellen. Eigenlijk vergelijkbaar met hoe het in V1 was. Zo op het eerste gezicht is dat wel iets meer werk, maar daar staat tegenover dat ik ook minder hoef te onthouden van de bevoegdheden van hoger geplaatste groepen.
    O, en voor ik het vergeet: je tip met [debug] werkt bij mij niet. Geen idee waarom. Er duikt iig niks op aan de rechterzijde.
     
  • Leotgtje
    Eens kijken of we de helptekst kunnen wijzigen : wat denk jij Alex ?
    Voor de debug : eerst inloggen, dan de link (url) boven 'in'plakken. (Rechts bedoel ik >venster; alle klassen staan opgenoemd)
    Zou zo standaard gewoon moeten werken, zover mij bekend niet browser afhankelijk.
     
  • rein
    Aha, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik zie in de meest linkse kolom een overzicht dat heet "Klasse structuur" (theme: bootstrap3/Corporate). Dat overzicht is altijd zichtbaar. Misschien heeft het niet werken van [debug] ermee te maken dat ik de e107 plugin gebruik in Firefox?
    En inderdaad: wat meer helptekst zou erg helpen. Een goede handleiding door de makers waarschijnlijk nog veel meer, maar daar kunnen jullie natuurlijk niet heel veel aan doen.
    Ik ben ooit, jaren geleden, met e107 begonnen omdat het zo eenvoudig aan te passen was. Je kon al heel snel een heel aardig design maken en een plugin bouwen, ook omdat dat goed gedocumenteerd was. Het pakket zelf is nu veel complexer en de documentatie is maar heel summier. Heel jammer, eigenlijk.
     
  • Leotgtje
    Ja de plugin (vreemd dat je die nog hebt in FF omdat hij daar hoort in de niet geacepteerde extensies meer behoort); update achterstallig?.
    Ja een handleiding was zeker handig, maar door de versnelling van php vanaf versie 5 EN Bootstrap ging het (noodzakelijke wijzigingen) zeer snel. Coderen was belangrijker dan uitleg. Veel moest je in de tijd proefondervindelijk uitzoeken en proberen. V1 wil nog wel (tot php 5.6) maar krijgt steeds meer problemen.
    Het hebben van oude php (schrijfwijze) is daar een probleem. En iedereen wil ook alles mobiel (responsive).
    Alles bij elkaar grote wijzigingen, en nieuwe mogelijkheden... Dan blijft uitleg 'hangen'. Tip kijk maar eens bij Jimako ( e107sk.com). Zij heeft veel structurele info reeds beschikbaar gesteld, niet alles uiteraard, maar je kan er wel kennis op doen.
    Wat ik wel mag zeggen dat de verschillen groot zijn, maar mogelijkheden en vooral veiligheid enorm zijn toegenomen. Maar denk niet te snel te 'nieuw', als je v1 goed kent, is de toepasbaarheid van dingen nog altijd goed verder te gebruiken. De klassenstructuur is ontstaan uit de wens van meer klassen en structuur (gaming aard), daar e107 v1 veel in die groepen gebruikt werd.
    Mijns inziens is de grootste (+ ) wijziging de paginas (maatwerk) . Je kan het vaak zo gek niet bedenken, of er is misschien wel iets voor de meeste dingen mogelijk.
     
  • rein
    De Firefox plugin werkt nog gewoon hoor, ook in de meest recente FF-versie. Er is wel een periode geweest dat de "oude" plugin niet meer werkte (een jaar of 2 geleden?), maar sindsdien is er een nieuwe plugin met veel meer debugfuncties.
    Het verhaal van te veel te doen in te korte tijd met te weinig mensen herken ik wel. Was het ooit wel eens anders?
    Het is zoals het is. Happy blue Monday!
     

Moderator(-en):
Laatste Berichten

  Discussie Gebruiker Bekeken Reacties Laatste bericht
new showcase (Questions in English) Jimako 516 5 aducom
ma feb. 19 2024, 12:09P.M. 
Wie kent deze melding.. (Ditjes en Datjes) erje 566 3 erje
wo jan. 10 2024, 10:02P.M. 
SourceForge commit (Vertaling van e107) Leotgtje 675 7 Alex
vr dec. 22 2023, 09:19P.M. 
chat emo (e107.nl) Leotgtje 720 7 Alex
vr dec. 22 2023, 12:43P.M. 
ze zijn weer bezig (Ditjes en Datjes) Leotgtje 2938 5 Alex
di dec. 12 2023, 07:58P.M. 
2FA plugin (Vertaling van e107) Leotgtje 590 1 Tijn
di dec. 12 2023, 06:45P.M. 
Thema e107.nl (e107.nl) Alex 783 3 Alex
za dec. 09 2023, 12:22P.M. 
FAQ op e107.nl (e107.nl) Alex 530 0 -
 
interne update via systeem (Installatie van e107) Leotgtje 866 3 Leotgtje
vr dec. 01 2023, 11:01A.M. 
SourceForge (Vertaling van e107) Leotgtje 632 2 Leotgtje
vr dec. 01 2023, 10:52A.M. 
Discussies: 88 | Reacties: 537 | Bekeken: 506331
Online
  • Online5
  • Leden: 0
  • Nieuwste lid:
  • Totaal geregistreerde leden.36
  • Max. gelijk online: 201
Laatst Gezien Menu